L Lawliet - Death Note minorasyid.blogspot.com: Lost My Progress

Friday 12 January 2018

Lost My Progress

Ada hari tu (tak ingat hari pa) aku tengah main PS4. Time tu aku main game GTA Online, aku tengah try masuk session member aku, lama jugak la dia stuck dekat 90%, aku sampai dah hilang sabaq aku pon close application pastu start game balik. Lepas aku start balik dia stuck dekat screen yang ada gambaq pompuan tu, aku pon try tekan PS button tapi tak boleh nak p ke screen menu utama PS punya. Aku dah macam tadak pilihan aku tekan power button pastu on balik. Tekan butang off pon dia tak jadi pa-pa last-last aku cabut wayer terus. Lepas on PS balik dekat screen dia tunjuk screen hitam kata aku punya database corrupt, pastu dia restart sendiri. Lepas dia restart sendiri dia tunjuk satu menu pilihan, aku tak tau nak ambik mana satu, aku try ambik option 'Rebuild Database' tapi jadi benda yang sama jugak. Aku pon try tengok Google apa dia punya solution. Baca dekat satu website forum ada orang kata pilih 'Restore Defaults' akan berkesan so aku pon pilih la. And then PS aku dah jadi macam PS baru, semua benda kena setting, tapi nasib baik aku punya game ada lagi, cuma kena setting Wi-Fi dengan login akaun PSN aku balik la. 


Benda yang buatkan aku frust bila aku dapat tau yang semua game saved data dah hilang. Nasib baik ada game yang aku upload saved data dekat online storage, tapi yang membuatkan aku lagi frust ada 2-3 game yang aku tak upload saved data langsung, so bermakna aku kena ulang balik dari mula lagi. Fuhh, memang penat la kena main balik. Memang time tu aku mencarut dalam hati, kalau la aku tak off automatic upload saved data tak kan kena main balik dari mula. Tapi nak buat camna, benda dah jadi, aku pon tak expect aku punya PS jadi hang.  Luckily account game online macam GTA dia dah saved dah dekat server depa so kalau saved data hilang pon dia cuma affect dekat story mode je la, so no need to worry. 


So kesimpulan dia aku nak ingatkan diri sendiri dan juga kepada pengguna PS4 lepas abih main game tu, tak kira la game apa pon, upload saved data dekat online storage, (dekat game tu tekan butang option pastu pilih 'download/upload save data'). Upload dekat pendrive or external pon aku rasa boleh, not sure la sebab aku tak pernah try tapi aku rasa boleh. Walaupon kadang-kadang dia makan masa nak upload tapi memang berbaloi dan sebagai langkah berjaga-jaga takut kita punya PS buat hal. 



0 comments:

Post a Comment