L Lawliet - Death Note minorasyid.blogspot.com: Meme of the Month: January 2017

Friday 27 January 2017

Meme of the Month: January 2017

Semua dah tau kan 'meme' tu apa. Yang tak tau tu meh aku nak explain sikit. What is 'meme'? Meme tu adalah satu media (gambar, gif or video) dari internet yang menyampaikan sesuatu mesej tak kira mesej tu ada unsur lawak ke tak. Dia ada banyak meme yang famous, kalau nak tau lebih lanjut baca kat website kat bawah ni (aku malas nak explain, hahaha).




Tiap-tiap bulan mesti ada meme baru kat 9gag. So apa dia meme yang latest sekarang ni? Haa ni yang aku nak habaq ni.


1. Absolutely Barbaric





Meme ni merujuk kepada satu gambar askar Roman dan perkataan 'Absolutely Barbaric' yang bermaksud 'sangat kejam'. Gambar askar Roman ni asalnya dari buku 'Myths and Legends' yang ditulis oleh Roger Payne. Tak sure sapa yang tambah ayat 'Absolutely Barbaric' tapi menurut sumber 'knowyourmeme', orang yang terawal post meme ni adalah dari user Funnyjunk pada bulan September tahun 2014. Pada awal bulan ni, ada sorang mamat dengan username 'publius_scipio' post meme ni kat 9gag. Post dia pasal kawan dia letak susu dulu baru cereal. Post dia dapat hamper 20 ribu points. Lepas tu ramai 9gaggers yang post gambaq meme ni dengan macam-macam tajuk yang refer kepada kelakuan yang depa rasa pelik.



2. Salt Bae




Salt Bae ni adalah nama samaran seorang chef dari Turkey, Nusret Gökçe. Dia jadi femes lepas dia upload satu video di mana dia tabur garam atas daging dengan gaya belagak (macam dalam gambaq). Selalunya bila video jadi trending ramai yang akan buat parodi. Salt Bae pon tak terkecuali, lepas ada sorang upload video dia, ramai lagi yang upload sampai la Salt Bae ni jadi femes. Bila dah femes ada pulak yang buat parodi video Salt Bae ni. Macam-macam version depa buat, bukan setakat buh garam atas daging ja. Kalau nak tengok cer bukak YouTube, haha seriously lawak kot.

Itulah meme-meme yang tengah top sekarang ni. Kalau ada macam anugerah 'The Best Meme of the Month' hampa rasa yang mana satu patut menang? Absolutely Barbaric ka atau Salt Bae? Itu terpulanglah kepada hampa yang mana hampa rasa best. Bagi aku semua meme best, especially Harambe, hahaha.



0 comments:

Post a Comment