L Lawliet - Death Note minorasyid.blogspot.com: Top 10 Favourite Albums Of All Time

Thursday 24 January 2019

Top 10 Favourite Albums Of All Time

Aku ada post pasai 10 album feveret aku (lupa bila punya tahun), hari ni aku nak update sikit aku punya list top 10 album feveret aku sebab ada album yang aku dah tak berapa layan so aku rasa album tersebut tak sepatutnya berada dalam senarai 10 album yang aku paling aku suka. So ni la dia senarai 10 album yang aku dok layan sekarang ni.



#10 - 3





Artist/Band: Ten2Five

Year released: 2007

Genre: Pop

Favourite tracks: 


  1. Hanya Untuk-Mu
  2. Aku Ada Rahasia
  3. Nananana

Album ni lebih ceria kalau dibandingkan dengan album depa yang lain (except lagu hanya Untukmu yang bernada sedih dan jiwang sikit). Selalunya hari Jumaat aku layan album ni, or hari Sabtu kalau aku nak p kenduri. Album ni jugak mengembalikan rasa nostalgia dan mengingatkan aku masa zaman sekolah dulu.



#9 - The Madding Crowd



Artist/Band: Nine Days

Year released: 2000

Genre: Alternative Rock

Favourite tracks: 


  1. If I Am
  2. 257 Weeks
  3. So Far Away


Dalam list yang sebelumnya album ni dok no. 2, tapi memandangkan aku dah jarang sikit layan album ni so kedudukan album ni dalam list agak tercorot la, tapi album ni still terbaik dan still deserve tempat dalam list top 10 album yang aku suka. Masuk tahun depan album ni akan jadi 20 tahun so mungkin tahun depan aku akan layan album ni dengan lebih kerap memandangkan aku ni jenis kaki throwback. 


#8 - The Spirit Room




Artist/Band: Michelle Branch

Year released: 2001

Genre: Pop Rock

Favourite tracks: 


  1. You Get Me
  2. Everything
  3. You Set Me Free

Michelle ni bagi aku dia macam underrated version of Avril Lavigne. Aku pon pikiaq banyak kali juga sama ada aku nak letak album ni atau album Let Go, album pertama Avril. Let Go pon boleh tahan jugak tapi dah sebab aku selalu layan album The Spirit Room dan bagi aku album ni lagi feeling dari layan album Let Go so sebab tu aku rasa pilihan aku tepat letak album ni dalam list top 10 aku. 


#7 - The Chronicles of Life and Death




Artist/Band: Good Charlotte

Year released: 2004

Genre: 

  • Pop Punk
  • Emo


Favourite tracks: 


  1. Predictable
  2. Mountain
  3. In This World (Murder)

Good Charlotte pon lebih kurang hebatnya. Bagi aku album depa yang ke-3 ni kira album yang paling emo dalam list aku ni. Album ni bagi aku kira album ke-2 paling emo lepas album The Black Parade dan secara jujurnya aku suka album ni berbanding dengan American Idiot. Kalau aku p karok aku mesti pilih lagu Predictable, sebab lagu dia memang emo dan kalau nyanyi lagu ni memang feeling emo abis la, hahaha.


#6 - A Brand New Day




Artist/Band: Ten2Five

Year released: 2006

Genre: Pop

Favourite tracks: 


  1. Good Morning Indonesia
  2. Don't Say Goodbye
  3. Angel

Album ke-2 dari kumpulan Ten2Five, A Brand New Day ni bagi aku album yang paling jiwang dan nostalgia sekali dalam list ni. Bawak keta bawah pokok sambil dengaq lagu "Good Morning Indonesia" walaupon sebenaqnya aku dok kat Malaysia rasa dia memang feeling bai. Selalunya kalau aku ada kluaq p Penang time keja hari Khamis aku akan pasang album ni, masa sorang-sorang aku pasang la, kalau member aku ikut aku tak tentu, rasa nak pasang ikut la, tapi memang rasa awkward la sebab aku pon segan dengan member aku, mesti depa pelik dengan taste aku yang boleh layan album camni, padahai aku ni selalu emo lebih, tapi hampa tak tau album ni pon aku layan jugak.


#5 - Nothing Personal





Artist/Band: All Time Low

Year released: 2009

Genre: Pop Punk

Favourite tracks:


  1. Damned If I Do Ya, Damned If I Don't
  2. Therapy
  3. Keep Your Changes You're Filthy Animal


All Time Low kira band pop punk ke-2 feveret aku lepas NFG. Kalau nak tau nama All Time Low ni depa ambik dari lirik lagu NFG, Head On Collison, kira NFG ni depa punya influence la. Aku start layan band All Time Low ni sjeak tahun 2017. Aku ada simpan semua lagu depa dari tahun 2004 sampai la sekarang dalam satu pen drive, dan pendrive tu aku cucuk kat USB dalam keta aku. Kalau hampa ada ternampak pendrive kaler biru tu kira dia la tu, walaupon kaler biru tersebut tak melambangkan betapa punknya band All Time Low ni lol. All Time Low ni lain sikit dari NFG sebab dulu depa ni kira geng emo punya, tahap emo depa memang emo gila la macam Paramore. Itu antarasalah satu faktor yang membuatkan aku suka band ni.




#4 - I Will Fly





Artist/Band: Ten2Five

Year released: 2004

Genre:

  • Pop
  • Blues
  • Acoustic

Favourite tracks: 


  1. I Do
  2. Rum Raisin Chocolate Ice Cream
  3. I Will Fly


Band dari Indon ni kira band paling aku suka dari band New Found Glory secara teknikalnya sebab 3 album depa ada dalam list top 10 album feveret aku, kira depa ni special bagi aku. Lagu-lagu depa memang best kalau hampa nak tau. Macam album depa yang lain jugak ada hari yang tertentu aku layan album I Will Fly ni, album debut dari Ten2Five keluaran tahun 2004. Album ni aku layan masa hari Selasa sebab aku rasa sesuai dan kena dengan masa dia, kalau dengaq hari lain tak rasa feeling sangat, hahaha.




#3 - Coming Home





Artist/Band: New Found Glory

Year released: 2006

Genre: Pop Punk

Favourite tracks: 


  1. Too Good to Be
  2. Boulder
  3. Familiar Landscape



Kalau nak tau band New Found Glory ni band feveret aku since tahun 2014, so dah 5 tahun aku jadi die hard fan depa. Sepanjang aku dok layan lagu depa aku dapati album yang aku paling aku minat adalah album Coming Home keluaran tahun 2006. Bagi aku album ni unik, lebih matang kalau nak compare dengan album depa yang lain walaupon album Coming Home ni tak la berapa punk sangat dengan album yang lain dan bagi aku album ni masterpiece depa yang paling terbaik lepas album depa yang femes, Sticks and Stones keluaran tahun 2002. Album Coming Home ni memang tak berapa punk sebab jiwang lebih, kira romance+pop punk la. Hari yang sesuai layan album ni hari Khamis sebab bagi aku hari Khamis memang sesuai but throwback tahun 2006, tak tau pasaipa but it's true lol.




#2 - Estrella





Artist/Band: Estrella

Year released: 2007

Genre:

  • Pop
  • Blues
  • Acoustic

Favourite tracks: 

  1. Ternyata
  2. Masih
  3. Take It Slow

Dari 2 tahun lepas sampai la sekarang tiap-tiap ari Isnin ja aku selalu dengaq album ni especially masa nak kluaq makan tengah hari. Kalau aku tak p keja hari Isnin konfem aku akan p melawat sekolah aku, dari Summit sampai la kat sekolah aku jalan kaki sambil dok layan album ni. Memang rasa nostalgia gila walaupon masa aku dok sekolah dulu aku tak layan album ni lagi lol. First single dari album ni yang aku dengaq lagu 'Stay' tahun 2008, so kira agak nostalgia jugak la walaupon masa tu aku tak dengaq full album. Album ni membuatkan aku rasa nak masuk sekolah balik lol.



#1 - Third Eye Blind




Artist/Band: Third Eye Blind

Year released: 1997

Genre: Alternative Rock

Favourite tracks:
  1. Semi Charmed Life
  2. Good for You
  3. I Want You

First post pasai album feveret aku album ni no. 1, untuk update yang terbaru pon album ni still no. 1 album yang aku paling aku suka. Semi Charmed Life, lagu feveret aku dalam album ni kadang-kadang ada depa dok main kat radio, lagu ni dengan Jumper kira lagu paling top depa sebab tu selalu dengaq kat radio. Album ni pon boleh mengembalikan rasa nostalgia masa zaman kanak-kanak dulu, tak kira di mana dan bila bila dengaq ja album ni rasa macam diri aku ni berada pada zaman lewat 90an dulu. Kalau hampa nak album ni roger la aku, aku ada complete satu album, termasuk lagu bonus,Tattoo of the Sun, lagu b-side Semi Charmed Life.

0 comments:

Post a Comment