L Lawliet - Death Note minorasyid.blogspot.com: Can’t Buy Everything That You Want

Wednesday 20 December 2017

Can’t Buy Everything That You Want

Setiap kali aku hangout and lepak kat shopping mall mesti ada ja benda yang aku nak beli. Masuk kedai buku rasa nak beli buku, padahal aku ni bukan jenis baca buku pon, lol. Masuk kedai Switch lak rasa nak beli iPhone or Mac Book. Tengok harga dia, emm... mau berbulan-bulan jugak nak mampu beli, tu pon kalau aku konsisten simpan duit tiap-tiap bulan. Aku ni memang camni, time tadak duit semua benda nak beli, dah ada duit rasa kedekut lak nak spend duit. Aku rasa tak mustahil la kalau aku nak beli benda yang aku nak, tapi bergantung kepada effort aku macam mana aku nak dapatkan duit nak beli sesuatu yang aku nak, contohnya kalau aku nak beli Mac Book yang berharga dalam RM4000 lebih. Kalau sebulan aku mampu simpan sebanyak RM500, dalam tempoh 9 bulan aku rasa dah mampu beli. 9 bulan tu kira lama jugak tapi kalau aku memang nak sangat beli aku kena la bersabaq sikit, and perkara yang paling penting aku kena la konsisten nak simpan duit, tiap-tiap bulan, sampai cukup 9 bulan or dah cukup bajet nak beli Mac Book yang aku nak tu, or kalau nak cepat suruh parents beli kat hampa, hahaha. 

0 comments:

Post a Comment