L Lawliet - Death Note minorasyid.blogspot.com: Black Panther (2018)

Saturday 17 February 2018

Black Panther (2018)

Hari ni aku ngan Tan kluaq p tengok wayang cita Black Panther, movie latest yang tengah top sekarang ni. Kali ni kami tengok kat Kulim Landmark Central sebab Tan book online, kat tempat lain full so Tan pon book la kat Kulim Landmark Central sebab sana banyak tempat kosong. So macam biasa lepas tengok movie baru kat wayang aku akan buat review, movie Black Panther ni tak terkecuali, so kepada yang tak tengok lagi tu jangan baca post ni, takut ada spoiler lak.










INFO



  • Directed by: Ryan Coogler
  • Produced by: Kevin Feige
  • Written by:
    • Ryan Coogler
    • Joe Robert Cole
  • Based on: Black Panther by Stan Lee
  • Production: Marvel Studios
  • Distributed by: Walt Disney Studios Motion Pictures
  • Release date 
    • January 29, 2018 (Dolby Theatre)
    • February 16, 2018 (United States)
  • Running time 134 minutes
  • Country: United States
  • Language: English
  • Budget: $200 million
  • Box office: $361 million



CASTS


  • Chadwick Boseman as T'Challa / Black Panther
  • Michael B. Jordan as N'Jadaka / Erik "Killmonger" Stevens
  • Lupita Nyong'o as Nakia
  • Danai Gurira as Okoye
  • Martin Freeman as Everett K. Ross
  • Daniel Kaluuya as W'Kabi
  • Letitia Wright as Shuri
  • Winston Duke as M'Baku
  • Angela Bassett as Ramonda
  • Forest Whitaker as Zuri
  • Andy Serkis as Ulysses Klaue



SYNOPSIS



Selepas kematian bapanya, T'Challa kembali ke negara Afrika, Wakanda untuk mengambil tempatnya sebagai raja. Apabila musuh yang kuat tiba-tiba muncul, keberanian T'Challa sebagai raja dan sebagai Black Panther akan diuji apabila dia ditarik ke dalam konflik yang meletakkan nasib Wakanda dan seluruh dunia berisiko. Menghadapi pengkhianatan dan bahaya, raja muda itu harus menyatukan sekutunya dan melepaskan kuasa penuh Black Panther untuk mengalahkan musuhnya dan menjamin keamanan rakyatnya.




RATING



  • IMDb: 7.9/10
  • Rotten Tomatoes: 97%


Bagi aku, overall movie ni memang terbaik, memang Marvel punya movie tak pernah menghampakan aku, so aku memang expect movie ni tak akan seteruk macam movie superhero lain. Lepas ni movie Deadpool yang ke-2 lak nak kluaq, movie yang aku ngan Tan nanti-nantikan. Avengers Infinity War pon tahun ni jugak, memang tahun 2018 ni Marvel pegang la, hahaha. Berbalik kepada movie Black Panther, selalunya dalam review aku akan bagi rating. So berapa rating yang aku nak bagi? 8/10 aku rasa dah fair dah untuk movie ni, and aku memang recommend kat hampa tengok movie ni.



0 comments:

Post a Comment