L Lawliet - Death Note minorasyid.blogspot.com: Nier: Automata

Wednesday 21 June 2017

Nier: Automata



INFO


  • Release date: 23 February 2017 (Japan), March 10 2017, (Europe)
  • Developer: PlatinumGames
  • Publisher: Square Enix
  • Genre: Action role-playing
  • Mode: Singleplayer
  • Platforms: PlayStation 4, Microsoft Windows


GAMEPLAY


Game ni game lawan-lawan dalam open world. View dia dalam third person tapi kamera dia tak 3D sepenuhnya, kadang-kadang dia dalam pandangan 2D (pandangan atas ngan tepi). Game ni ada jugak side mission yang boleh kita main. Cuma satu ja character yang boleh kita control dalam game ni. Kita main sebagai android pompuan yang bernama 2B (nama singkatannya). Kita punya senjata pakai pedang, ada banyak jenis jugak pedang dia. Pastu ada pod, robot terbang kat atas kita, pod tu kira macam alat komunikasi dengan ketua kita. Pod ni boleh tembak enemy jugak. Kita boleh pakai 2 pod, satu pod dia tembak biasa ja satu lagi pod dia tembak guna missile. Game ni agak susah jugak sebab dia tak selalu boleh save, kadang-kadang ada masa yang boleh kita save. Game ni boleh fast travel jugak (kena main dulu main mission), kita kena pergi dekat access point (bentuk dia macam vending machine) pastu pilih la travel, dia akan tunjuk map. Game ni ada online jugak tapi dia punya online tak boleh nak co-op atau lawan dengan player lain, kita cuma boleh nampak mayat player lain ja. Ada dua pilihan kalau kita jumpa mayat player lain, satu kita boleh 'retrieve' mayat tu, kalau pilih 'retrieve' kita akan gain xp atau items. Satu lagi option kita boleh 'repair' mayat tu. Kalau pilih 'repair' mayat tu akan hidup semula dan dia akan tolong kita lawan.



COMMENT


Boleh kata game ni macam main game PS2, bukan nak kata dia punya grafik tak elok tapi dia punya gameplay tu seolah-olah kita main game lama. Sometimes bila main game ni rasa macam main game dalam fon pon ada sebab dia kadang-kadang switch view dari 3D ke 2D. So itulah antara keunikkan yang ada pada game ni yang game lain tadak. Grafik dia tak la selawa game Horizon Zero Dawn tapi dia punya story agak best jugak. Musik dia pon agak syok jugak dengaq, orang yang compose musik untuk game ni memang berbakat. 


RATING



  • Gamespot: 9/10
  • Steam: 7/10
  • IGN: 8.9/10


Rating aku... emm.. brapa nak bagi ye? Kalau bagi 8/10 tak la over sangat kan? Lagipon aku enjoy jugak main game ni so game ni deserve rating tinggi. 

0 comments:

Post a Comment