L Lawliet - Death Note minorasyid.blogspot.com: This Is How I Save My Money

Wednesday 26 October 2016

This Is How I Save My Money

Setelah hampir setahun aku keja baru sekarang aku dah pandai simpan duit. Selalu aku guna duit gaji aku sampai habih, kadang-kadang sampai tak cukup, dah tak cukup pinjam duit kat parents, memang malu gila. So aku pon pikiaq macam mana aku nak save budget aku sikit, kiranya guna duit gaji aku secara berhemah la. Aku dapat satu idea bulan lepas macam mana nak buat. The idea is aku cuma perlu bawak kluaq duit dari ATM dan duit tu cukup untuk sebulan. So that means aku hanya perlu cucuk duit sebulan sekali ja. Berapa yang aku perlu untuk sebulan? RM500 cukup bagi aku untuk sebulan. RM200 duit makan, RM200 duit minyak keta, RM100 pula untuk duit belanja (tengok wayang, karaoke, snooker). Aku asingkan duit makan, minyak ngan belanja dalam satu bekas, so ada 3 bekas la. And guess what? It works! Yeah, duit gaji aku dalam akaun bank aku ada lagi, banyak lak tu, tak pernah aku tengok duit aku banyak dalam bank time hujung bulan, hahaha. Target aku nak simpan RM500 setiap bulan, and aku dah berjaya simpan first RM500 untuk bulan ni. Kalau la aku buat cara ni dulu masa aku mula-mula keja dah berapa banyak duit aku ada sekarang. Rasa menyesal pon ada tapi at least aku dah tau camna nak simpan duit.

2 comments:

  1. Tahniah bro! Bagus lah camtu. Lain kali hang nak beli apa2 senang sikit, tak yah doh pening2 dah. Boleh dah hang pakai duit sendiri utk beli. Lps beli pun raso best ja pasal byr guna duit sendiri. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha tu la, lepas ni tak payah pinjam duit parents dah, nak beli guna duit sendiri.

      Delete